Kapitał Polski

Gwarancje i poręczenia

Gwarancje i poręczenia - 8

Gwarancja bankowa jest to jednostronne zobowiązanie banku (gwaranta) stwierdzające, że zobowiązania Klienta Banku zostaną w oznaczonym czasie spełnione przez Bank w przypadku, gdyby Klient tego zobowiązania nie wykonał samodzielnie.

 

Gwarancja kierowana jest do beneficjenta (adresata gwarancji) i określa zleceniodawcę (Klienta Banku), kwotę gwarantowaną oraz termin ważności gwarancji. Gwarancja udzielana jest w celu zabezpieczenia wykonania wobec nich zobowiązań wynikających z określonych w zleceniu umów.

Bank udziela gwarancji:

  • przetargowych
  • należytego wykonania kontraktu
  • spłaty kredytu
  • zwrotu zaliczki
  • otwarcia akredytywy
  • zapłaty za dostawę towaru lub wykonanie usługi
  • za zobowiązania celne

Poręczenie jest umową, przez którą poręczyciel zobowiązuje się do wypłacenia wierzycielowi zleceniodawcy poręczenia określonej kwoty pieniężnej, w przypadku gdyby zleceniodawca poręczenia nie wypełnił świadczenia, do którego był zobowiązany

Warunkiem udzielenia przez Bank gwarancji/poręczenia jest posiadanie przez zleceniodawcę:

  • rachunku bieżącego w Banku (nie dotyczy gwarancji/poręczenia zabezpieczonego w 100% przeniesieniem środków pieniężnych na rachunek Banku)
  • zdolności kredytowej, rozumianej jako zdolność do uregulowania gwarantowanego (poręczanego) zobowiązania w terminie jego zapłaty ustalonym w umowie
  • posiadania odpowiedniego zabezpieczenia
  • zdolność kredytowa oraz terminowość regulowania zobowiązań podlega bieżącej kontroli

Koszty

Z tytułu udzielonej gwarancji/poręczenia EBS pobiera jednorazową opłatę prowizyjną uzależnioną od okresu obowiązywania gwarancji/poręczenia i naliczaną od kwoty objętej gwarancją/poręczeniem:

  • 3,0% – na okres do 1 roku
  • 6,0% – na okres dłuższy niż 1 rok, lecz nie dłuższy niż 3 lata
  • 9,0% – na okres dłuższy niż 3 lata

 

 

Przetwarzamy dane osobowe w celu realizacji usług i zgodnie z RODO.