Gwarancja kierowana jest do beneficjenta (adresata gwarancji) i określa zleceniodawcę (Klienta Banku), kwotę gwarantowaną oraz termin ważności gwarancji. Gwarancja udzielana jest w celu zabezpieczenia wykonania wobec nich zobowiązań wynikających z określonych w zleceniu umów.
Bank udziela gwarancji:
- przetargowych
- należytego wykonania kontraktu
- spłaty kredytu
- zwrotu zaliczki
- otwarcia akredytywy
- zapłaty za dostawę towaru lub wykonanie usługi
- za zobowiązania celne
Poręczenie jest umową, przez którą poręczyciel zobowiązuje się do wypłacenia wierzycielowi zleceniodawcy poręczenia określonej kwoty pieniężnej, w przypadku gdyby zleceniodawca poręczenia nie wypełnił świadczenia, do którego był zobowiązany
Warunkiem udzielenia przez Bank gwarancji/poręczenia jest posiadanie przez zleceniodawcę:
- rachunku bieżącego w Banku (nie dotyczy gwarancji/poręczenia zabezpieczonego w 100% przeniesieniem środków pieniężnych na rachunek Banku)
- zdolności kredytowej, rozumianej jako zdolność do uregulowania gwarantowanego (poręczanego) zobowiązania w terminie jego zapłaty ustalonym w umowie
- posiadania odpowiedniego zabezpieczenia
- zdolność kredytowa oraz terminowość regulowania zobowiązań podlega bieżącej kontroli
Koszty
Z tytułu udzielonej gwarancji/poręczenia EBS pobiera jednorazową opłatę prowizyjną uzależnioną od okresu obowiązywania gwarancji/poręczenia i naliczaną od kwoty objętej gwarancją/poręczeniem:
- 3,0% – na okres do 1 roku
- 6,0% – na okres dłuższy niż 1 rok, lecz nie dłuższy niż 3 lata
- 9,0% – na okres dłuższy niż 3 lata